|
|
| Auteur |
Bericht |
Luc
|
|
Onderwerp: Probleempje met Forms
Geplaatst: 15 okt 2006 - 21:01
|
|
Rookie Developer
Status: Offline
|
|
VB 2003
Even wat uitleg :
Mijn progje bestaat uit Form1 met menukeuze's om andere forms te openen (vb. personeelsgegevens, klanten, personeel, ...) en bezit eveneens een Combobox (cboSelectieBedrijf). Als een keuze gemaakt wordt vanuit het menu vb voor personeelsgegevens, dan wordt er een nieuw form (Form2) aangemaakt en op dat moment mag de combobox van Form1 niet meer gebruikt kunnen worden. Hiervoor heb ik dan de eigenschap Enabled op False gezet bij de menu afhandeling.
De bedoeling is als Form2 later na gebruik terug gesloten wordt, dat dan cboSelectieBedrijf terug gebruikt kan worden, dus dient de eigenschap Enabled op true kunnen ingesteld worden.
Ik heb al een aantal mogelijkheden bekeken maar geraak er niet uit.
o.a bij het Closed-event van Form2 had ik gedacht om de cboSelectieBedrijf terug enabled te zetten, met iets in de richting van :
Form1.cboSelectieBedrijf.Enabled = True, maar dit lukt niet omdat ik waarschijnlijk de combobox verkeerd aanroep.
Kan iemand me hiermee verder helpen ? |
|
|
| |
|
|
|
 |
Yannou
|
|
Onderwerp: Re: Probleempje met Forms
Geplaatst: 16 okt 2006 - 07:28
|
|
Moderator

|
|
Het eenvoudigste is volgens mij om de tweede form als dialoogvenster weer te geven en de Combobox terug te activeren in de aanroepende routine als volgt:
Visual Basic code: cboSelectieBedrijf.Enabled = False Dim frmPersoneel As New Form2 frmPersoneel.ShowDialog() cboSelectieBedrijf.Enabled = True frmPersoneel.Dispose()
|
|
|
| |
|
|
|
 |
FonskeSponske
|
|
Geplaatst: 17 okt 2006 - 12:52
|
|
CVU Certified Vbib user

|
|
Yo Luc,
Dit zou voldoende moeten zijn:Visual Basic code: Dim frmPersoneel As New Form2 frmPersoneel.ShowDialog()
Als je .ShowDialog gebruikt i.p.v. .Show kun je niet meer aan de onderliggende Form.
Een MessageBox werkt net zo, je moet hem eerst sluiten voor je verder kunt..... |
_________________ Greetz,
FonskeSponske.
Gebeten door het 'Visual Basic.NET 2005' - Virus
En 'Visual Basic.NET 2008' begint al te kriebelen.
|
| |
|
|
|
 |
Luc
|
|
Geplaatst: 17 okt 2006 - 20:57
|
|
Rookie Developer
|
|
Probleem is nu inderdaad opgelost. Bedankt Yannou en FonskeSponske.
Nu kan ik weer een stukje verder tot aan mijn volgende probleem ... dat hopelijk nog eventjes op zich laat wachten. |
|
|
| |
|
|
|
 |
Yannou
|
|
Geplaatst: 18 okt 2006 - 09:25
|
|
Moderator

|
|
| Tja, sorry dat ik mijn voorstel gepost had zonder het eerst uit te proberen, anders had ik wel gemerkt dat je onmogelijk een form in ShowDialog kan weergeven en tegelijk de parentform kan focussen. Sorry voor dit vergetelheidje! |
|
|
| |
|
|
|
 |
FonskeSponske
|
|
Geplaatst: 18 okt 2006 - 10:45
|
|
CVU Certified Vbib user

|
|
@ Luc: Laat die problemen maar komen zou ik zo zeggen.
@ Yannou: 't Is niet omdat je een ommeweg maakt, dat je er ook niet geraakt hé. Ik ben graag rap op m'n bestemming.  |
_________________ Greetz,
FonskeSponske.
Gebeten door het 'Visual Basic.NET 2005' - Virus
En 'Visual Basic.NET 2008' begint al te kriebelen.
|
| |
|
|
|
 |
|
|
|
|